Tuesday 14 June 2016

Man vs Machine

Hari ini saya mungkin menyimpang sedikit daripada topik bursa saham. Minggu lepas saya buat keputusan untuk menyemak semula jumlah wang terkumpul dalam akaun 1 KWSP, niat dihati nak laburkan sedikit wang akaun 1 KWSP ke dalam unit trust. Kira punya kira alhamdulillah cukup. Tetapi saya tidak melakukan pelaburan melalui unit trust consultant. Saya melakukan pelaburan melalui Fundsupermart

Unit Trust Consultant vs Fundsupermart

Sebabnya hanya satu, jimat. Melalui Fundsupermart fees yang dikenakaan tidak lebih daripada 2%. Dan sebagai pelanggan baru, sekiranya saya melakukan apa-apa pelaburan dalam masa 30 hari selepas membuka akaun, fees yang dikenakan pada bulan tersebut hanyalah 1%. Ini jauh lebih rendah sekiranya saya melakukan pelaburan melalui unit trust consultant yang kebiasaannya mengenakan fees sehingga mencecah 6% (cash investment) dan 3% (KWSP). Perbezaan peratus mungkin kelihatan tidak begitu tinggi, namun saya berpendapat sebaliknya. 

1% setiap transaksi x 4 transaksi setahun x 20 tahun pengeluaran konsisten = 80% penjimatan

Bagi saya penjimatan yang hebat. Tambahan pula untuk pelaburan berisiko rendah dan potensi pulangan yang rendah seperti unit trust.

Selain berasa gembira dengan penjimatan yang bakal dilakukan, saya juga terfikir mengenai evolusi yang berlaku disekeling kita sejak akhir-akhir ini. Setiap kerja yang kita lakukan, tidak kiralah sehebat mana kita rasa diri ini, satu hari nanti mungkin akan digantikan oleh robot/machine/internet application.

Remisier vs Online Trading

Situasi yang sama juga telah lama berlaku untuk platform pelaburan saham. Dahulunya trading dilakukan melalui remisier dengan fees sekitar 0.42%, minimum RM28 kini digantikan dengan online trading yang mengenakan fees sekitar 0.05% - 1% , minimum RM8-RM12.


Robotrader?

Evolusi ini tidak akan terhenti di tahap Online Trading. Untuk pasaran saham luar negara sudah ada Robotrader yang boleh menggantikan manusia untuk membuat buy/sell call. Dalam bidang lain juga sudah wujud tanda-tanda bahawa machine akan menggantikan manusia dalam membuat keputusan yang lebih tepat, tanpa faktor human error. PillTracker yang dikatakan bakal menggugat kerjaya pharmacist, Ross oleh IBM yang berpotensi memberi nasihat guaman lebih tepat berbanding peguam, Google self driving car, Da Vinci Surgical System berkemungkinan menggantikan jurubedah merupakan antara contoh kemajuan teknologi yang telah berlaku. Terima kasih kepada Machine Learning, Artificial Intelligent dan Big Data Analytics. 

Nasihat saya kepada diri sendiri, change or you'll be changed






2 comments: