Monday 18 July 2016

Telegram Messenger: Fenomena Baharu Perkongsian Tips Saham


Sejak kebelakangan ini saya banyak menyertai group perkongsian tips saham melalui aplikasi Telegram Messenger. Berbanding WhatsApp group, Telegram kini lebih popular kerana boleh memuatkan sehingga 5000 ahli berbanding hanya 256 untuk Whatsapp.



Antara group yang saya sertai adalah

  1. MATA Technical Division (https://telegram.me/matatechdiv)
  2. SMG @ Short-Medium-Growth (https://telegram.me/smgpub)
  3. Kyaputen (https://telegram.me/kyaputen)
  4. Itchy Itchy Trader Club (https://telegram.me/itchyitchytraderclub)
  5. Anonymous TRADERS (https://telegram.me/AnonymousTRADERS)
Kebanyakan stock picks ataupun tips yang dikongsikan melalui Telegram group ini kebiasannya menyertakan 
  • Nama Saham 
  • Entry Price (harga sesuai untuk dibeli) 
  • Target Price (harga sesuai untuk dijual) 
  • CL/Cut Loss/SL/Stop Loss (harga sesuai untuk dijual sekiranya stock pick tidak menjadi)
Positif
  • Perkongsian yang diberikan dalam Telegram group ini dapat dijadikan sebagai trading idea kepada pelabur. 
  • Perkongsian berlaku dengan pantas dan secara live
Negatif
  • Ada stock pick yang tidak genuine. Stock pick dilakukan untuk mewujudkan buying interest supaya penyebar tips dapat menjual saham tersebut yang kemungkinan telah dibeli lebih awal dengan harga yang jauh lebih rendah
  • Tips disebarkan berdasarkan maklumat palsu untuk memerangkap pelabur

Jadilah Pelabur Bertanggungjawab

Saya secara peribadi menerima dengan positif kewujudan telegram group ini. Cuma nasihat saya, jangan bergantung 100% terhadap stock pick yang diberikan. Cukup sekadar menjadikannya sebagai trading idea untuk kita masukkan ke dalam personal watchlist. Sebelum pembelian/jualan dilakukan, pastikan kita lakukan analisis sendiri. Mengikut cara sendiri. Tidak kiralah Fundamental Analysis mahupun Technical Analysis. Dan lakukan pembelian/jualan atas keputusan kita sendiri. 

Selepas pembelian/jualan dilakukan, paling penting adalah bertanggungjawab dengan keputusan yang telah dilakukan. Ada 50% kemungkinan anda betul dan ada 50% kemungkinan anda salah. Sekiranya anda betul, tahniah (untung itu milik anda), jika sebaliknya berlaku, tahniah (anda telah pelajari sesuatu yang baru). 

OKA dan Chinwel

Dalam entri sebelum ini saya kongsikan 9 kaunter saham yang saya lihat sebagai saham yang mempunyai Fundamental yang baik. OKA masih saya simpan (setelah berperang dengan emosi ketika harga jatuh ke RM1.12). Hari ini OKA ditutup pada RM1.19.

Nampak ok. Support 1.15. Masih uptrend.
Sekitar jam 4 petang tadi koleksi dengan membeli Chinwel pada harga RM1.41. Dengan bergaya Chinwel ditutup pada harga RM1.44.

Downtrend. Saya beli sebab FA bagus. Mungkin ada sinar untuk trend reversal
Niatnya memang nak simpan lama OKA dan Chinwel ni. Tengoklah selama mana saya boleh bertahan.

Bornoil-wc

Pada 11.7 lepas saya membeli Bornoil-wc dengan harga RM0.11. Ya betul bornoil bukanlah satu saham yang mempunyai fundamental yang bagus. Saya beli dengan tujuan trading. Justifikasi yang saya buat pada waktu itu, bornoil memiliki gold inventory lebih 600kg. Saya jangkakan harga emas akan meneruskan trend menaik (ketika itu USD1370), dan sekiranya jangkaan saya tepat, bornoil juga berkemungkinan akan terus naik. Tetapi sayangnya saya silap. Harga terus menurun ke USD1331 hingga ke hari ini. Dan saya ambil keputusan untuk menjual bornoil-wc dengan harga RM0.105 dan beralih ke Chinwel.


p/s: Dapatkan akses kepada screener premium iSaham secara percuma beserta support group telegram percuma dengan membuka akaun CDS Mplus bersama iSaham di sini

2 comments:

  1. bang mcm mana bang scan kounter yer.boleh share x.0135186450

    ReplyDelete
  2. Saya akan kongsikan dalam entri lepas ni ya

    ReplyDelete