Sunday 19 April 2015

Review Tool Pelaburan Bahagian 1

Entri kali ini saya ingin kongsikan applikasi ataupun tool pelaburan yang sering saya gunakan. Untuk memudahkan bacaan, review ini saya bahagikan mengikut kategori.
 
1. Global Market News
 
Merujuk kepada entri KLCI vs Dow Jones, sangat penting bagi pelabur untuk mengetahui situasi terkini pasaran Dow Jones. Setiap pagi saya akan luangkan masa sekitar 10 hingga 20minit untuk mengetahui status pasaran semasa. Applikasi kegemaran saya untuk kategori ini adalah Market Watch.
 
Market Watch (MW) memaparkan berita terkini mengenai pasaran dunia, namun lebih khusus kepada pasaran USA. Anda boleh melihat index terkini untuk Dow Jones, Nasdaq, S&P 500, Global Dow, Gold, dan Oil. MW turut memaparkan berita pasaran terkini. Paparan MW sangat ringkas dan padat, mudah untuk dibaca.
 
 
Sebelum ini saya menggunakan applikasi Bloomberg Business (BB). Berita pasaran yang dipaparkan memang banyak, mungkin terlalu banyak bagi saya. Salah satu sebab lain mengapa saya beralih ke MW mungkin juga BB menggunakan warna gelap sebagai asas. Tidak sedap mata memandang.
 

 
2. Local Market News
 
The Star Mobile (Business) memamaparkan berita pasaran antarabangsa dan tempatan. Berita yang dipaparkan ringkas dan padat. Anda juga boleh melihat status indeks tempatan terkini. Daripada FBMKLCI, FBMSCAP, FBMACE hinggalah indeks mengikut kategori.


 
Sejak kebelakangan ini, saya lebih gemar membacaThe Edge Financial Daily untuk mendapatkan berita pasaran tempatan. Setiap hari Isnin hingga Jumaat sekitar jam 12 malam hingga 5 pagi saya akan mendapat email link untuk salinan PDF Financial Daily. PDF ini saya download dan saya menggunakan applikasi iBooks untuk membaca salinan Financial Daily ini di Ipad Mini. Anda boleh melanggan secara Financial Daily secara percuma di www.theedgemarkets.com Buat masa ini langganan ini ditaja oleh S P Setia Bhd Group.
 

 
 
p/s: Dapatkan akses kepada screener premium iSaham secara percuma dengan membuka akaun CDS Mplus bersama iSaham di sini
 
 

No comments:

Post a Comment