Monday 6 April 2015

GST Bahagian 2

Kalau sebelum ini trend kebanyakan rakyat Malaysia adalah memaparkan gambar makanan di Twitter, Facebook mahupun Instagram, sejak 1 April timeline saya lebih dipenuhi gambar resit makanan yang dimakan. Hingga hari ni kebanyakan rakan-rakan masih hangat membicarakan tentang GST. Mungkin ada baiknya jika saya berkongsi sedikit sebanyak tentang kesan GST terhadap pasaran saham Bursa Malaysia.
 
Pada 1 April saya juga sempat menambah sedikit saham dalam portfolio peribadi saya. Seperti orang lain, saya juga terpanggil untuk merasai sendiri kesan GST terhadap proses jual beli saham. Disebabkan proses jual beli saham juga merupakan satu perkhidmatan, GST tetap dikenakan. Dua servis tersebut adalah

1. Brokerage Fee, RM8 + 6% (RM0.48)
2. Clearance Fee, RM0.48 + 6% (RM0.03)



Secara peribadi, saya rasakan kesan ini tidaklah begitu ketara. Saya rasa pelabur-pelabur lain juga berpendapat sedemikian. Pada 1 April, FBMKLCI turun sebanyak 4.47 mata (-0.2%) dengan jumlah jualan mengatasi belian. Volume juga tidak begitu tinggi. Mungkin pada hari pertama GST dilaksanakan, ramai pelabur lebih bersifat berhati-hati dengan mengambil langkah tunggu dan lihat. Pada hari kedua, ketiga, dan keempat, KLCI berada dalam trending menaik. Walaupun peningkatan volume tidak begitu ketara, namun jumlah belian mengatasi jualan, pasaran dilihat lebih positif. Life as usual dan pasaran kembali normal.

 
Semoga pasaran terus bullish untuk dua tiga minggu ini. Strategi saya, secara perlahan jual saham yang untung ketika pasaran masih bullish. Beli semula ketika correction di penghujung April hingga Jun. Go Bull!



No comments:

Post a Comment