Wednesday 15 July 2020

Bagaimana Cara Untuk Melabur Dengan Modal Hanya RM100? atau RM10?

Modal RM10: BEST by BIMB Investment

Sebelum ni saya kurang gemar melabur dalam unit trust menggunakan duit tunai. Antara punca utamanya adalah kerana sales charge yang dikenakan agak tinggi, mencecah 5.5% untuk setiap pelaburan. Rupanya sekarang ini BIMB Investment mengorak langkah luar biasa, memperkenalkan pelaburan unit trust menggukan aplikasi yang dinamakan BEST. Ye install dekat phone je. Senang kan?

Mula-mula macam tak percaya, bila dah cuba memang betul zero sales charge, dan boleh mulakan pelaburan dengan hanya RM10. Hanya install apps, daftar, dan boleh terus invest. Masukkan duit pun macam order makanan dekat Foodpanda je. Add to cart dan proceed untuk bayar menggunakan FPX (online banking).

Saya rasa BEST ni kepada yang ingin diversify pelaburan mereka. Macam saya, disebabkan saya melabur terus di Bursa Malaysia, jadi saya gunakan BEST untuk melabur dalam dana Sukuk. Ekuiti tu takpelah sebab saya labur sendiri je di Bursa Malaysia.

Selain daripada itu, saya juga rasa BEST ni sesuai untuk mereka yang dah lamaaaa berniat nak 'menyimpan' atau melabur, tetapi asyik bertangguh atas alasan modal masih belum cukup. Nah dengan BEST ni RM10 pun dah boleh mulakan pelaburan. Tak seperti unit trust lain yang kebanyakannya memerlukan modal permulaan RM1,000.

Modal RM100: Wahed Invest

Wahed Invest ni mungkin dah ramai yang tahu. Konsep Wahed Invest lebih kurang macam unit trust, cuma Wahed Invest ni laburkan duit kita dengan membeli ETF. Walaupun kita boleh beli ETF secara terus di Bursa Malaysia, kelebihan Wahed Invest adalah kita boleh lakukan transaksi dengan hanya RM100, tanpa brokerage fee. Sekiranya anda ingin membeli dengan jumlah yang kecil seperti RM100, Wahed Invest dilihat lebih praktikal. Yuran tahunan sekitar 0.79% juga dilihat munasabah. Terutama sekali bagi mereka yang melakukan banyak transaksi selama setahun, melabur secara bulanan misalnya.

Wahed Invest juga sudah membenarkan kita untuk memiliki 2 portfolio berbeza (menggunakan 2 email berbeza). Sekiranya anda ingin mendapat exposure dalam pelaburan emas, tetapi dengan modal yang kecil, boleh juga pilih portolio Gold. Maka pelaburan anda hanya dilaburkan dalam ETF Gold. Konsep diversification juga boleh dicapai dengan Wahed Invest.

Kepada yang baru nak buka akaun Wahed Invest, boleh install sahaja aplikasi Wahed Invest di phone masing-masing. Waktu pendaftaran (buka akaun), boleh masukkan referral code SHASAL22 untuk anda mendapat bonus RM10 setelah anda memasukkan deposit RM100 ke dalam akaun Wahed Invest anda nanti.


Cadangan untuk diversify pelaburan anda

Labur saham di Bursa Malaysia (buka akaun CDS)

Labur sukuk di BEST

Labur ETF US Stocks di Wahed Invest

Labur ETF Gold di Wahed Invest


No comments:

Post a Comment