Thursday 15 December 2016

Makcik Yellen, Market Crash dan Anda

Setelah sekian lama berbolak-balik mengenai keputusan menaikkan interest, akhirnya semalam (Rabu) US Federal Reserve telah mengumumkan interest rate dinaikkan buat pertama kalinya dalam tempoh setahun sebanyak 25 basis point ke antara 0.5% hingga 0.75%. Janet Yellen (US Fed Chairwoman)  turut memberi bayangan bahawa tiga lagi kenaikan dijangka akan berlaku pada tahun 2017.



Merujuk kepada entri saya sebelum ini, Prediction: Bilakah Market Crash Akan Berlaku?, pengumuman ini seakan selari dengan jangkaan bahawa market crash akan berlaku setelah interest rate mencapai kadar sekitar 1%-1.25%, sekitar pertengahan tahun 2018.

Superbull Run Before the Crash

Sekiranya benar jangkaan ini, kemungkinan besar kita akan dapat melihat Super Bull Run akan berterusan selepas proses correction disebabkan pengumuman kenaikan interest rate ini. President Trump mungkin memperkenalkan polisi-polisi mesra pelabur untuk merancakkan ekonomi dan pasaran saham pasti merasa tempiasnya.

Saya tidak sabar untuk melihat Dow Jones melepasi paras 20,000 dan KLCI melepasi paras 2,000 dan besar kemungkinan, 2017 adalah tahunnya. Ditambah dengan ura-ura pilihanraya umum juga akan berlangsung tahun hadapan, seperti kebiasaan election rally boleh menjadi booster yang kuat untuk super bull turut beraksi di pasaran Malaysia.

Apa yang perlu saya lakukan?

Sebagai pelabur, teruskan melabur dengan langkah berhati-hati. Pastikan disiplin cut lose sangat kuat supaya tidak terjerumus dalam lembah kerugian yang maksimum. Dalam menyelusuri gelombang super bull pula, teknik moving support boleh digunakan supaya kita berpeluang menikmati keuntungan yang maksimum.

Bagi yang masih belum melabur, hadamkan ilmu pelaburan sedalam-dalamnya.

Sediakan payung, baldi dan tempayan sebelum hujan

Sebelum hujan (market crash) sediakan payung sebesar-besarnya. Cash yang cukup andainya terputus income dan perlindungan insurans/takaful untuk mengelakkan risiko sudah jatuh ditimpa tangga. Sekiranya berpeluang, cash berlebihan berbaldi dan bertempayan perlu disediakan. Tujuannya mudah, untuk merebut peluang terhidang andainya market crash berlaku. Saham yang bagus pada harga diskaun, rumah cantik pada harga lelong, bisnes berpotensi pada harga murah yang tak munasabah dan lain-lain.



6 comments:

  1. mujahid170191@gmail.com25 January 2017 at 02:36

    Market crash tu ape ye..minta pencerahan..t.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli bitcoin Dan simpan
      Welcome for future money

      Delete
    2. perhatikan juga Ethereum dan Dogecoin sekiranya anda minat dengan digital currency

      Delete
  2. Market crash adalah situasi di mana kejatuhan stock dengan cara mendadak dan berkait rapat dengan krisis ekonomi

    ReplyDelete